maandag 26 maart 2012

Reflectie rol facilitator

Zelf heb ik een positieve kijk terug op de rol als facilitator. Een facilitator heeft de taak om voorwaarden te creeëren en een groep mensen hierlangs te begeleiden. Hij helpt mee met het tot stand brengen van een eindresultaat, een resultaat waar hij niet concreet zelf verantwoordelijk voor is. Hier is veel kennis voor nodig en veel praktische ervaring in groepsprocessen. Ik heb zelf ook de mogelijkheid gehad om dit in de praktijk te mogen uitvoeren. Echter waren we opgedeeld, dus kon ik alleen de convergerende fase begeleiden.

De convergerende fase bestond uit: Warming Up, drie technieken (COCD-box, Dr. Love en de stemtechniek), energizer en een afsluiting. Ik zal nu elk onderdeel reflecteren.

Vooraf hadden we een probleemstelling geformuleerd: Hoe kunnen we meer kijkcijfers genereren in  het tweede seizoen van de Madiwodovrijdagshow van Paul de Leeuw?
Deze probleemstelling is verzonnen omdat de show geflopt was. Wij kunnen hier van leren, want hoe was het dan wel goed gegaan? Door middel van brainstormen hebben we voor ons het beste idee eruit gekregen om meer kijkcijfers te genereren.

Warming Up

De warming up vond direct plaats na het eind van de pauze. Een warming up heeft als doel de mensen weer wakker te schudden. Dit wordt meestal gedaan door een fysieke oefening. Wij hadden toch gekozen voor een filmpje, aangezien we al een hele energieke energizer hadden ingepland. Het filmpje was een reclame voor Coca-Cola. In deze reclame ligt een man op het gras te slapen met een Cola naast hem. Wanneer de man slaapt komen alle insecten naar voren en proberen door middel van samenwerking het flesje open te maken. Hieronder kun je de reclame bekijken.



De achterliggende gedachte bij deze reclame is samenwerking. Onze intentie was om de groep er aan te herinneren dat samenwerken heel erg belangrijk is bij een creativiteitssessie. Je moet op elkaar inspelen en met elkaar kunnen communiceren. Het filmpje viel goed in de smaak.

   
Het was echter geen echte warming up, omdat daarbij in eerste instantie een fysieke uiting bedoeld wordt. Dit was ook onze feedback achteraf, dat ze het niet een echte warming up vonden. De volgende keer zal ik een warming up gebruiken waarbij je de samenwerking test. Zoals de ‘Pictionary’. Bij deze techniek neem je een heel groot probleem, die je vervolgens wil gaan oplossen door een object dat zich in het lokaal bevindt. Op deze manier denk je samen na en worden de gedachtes even van het onderwerp van de sessie afgehouden. Dus het helpt ook nog eens mee voor nieuwe ideeën in de sessie. 


Techniek 1: De COCD-box 

De COCD-box is de eerste techniek die is gebruikt om het selectieproces in gang te zetten. Het geeft een duidelijk beeld of de ideeën makkelijk of moeilijk te realiseren zijn. En of de ideeën gewoon of uniek zijn. De unieke ideeën die over blijven, worden vervolgens gebruikt om mee verder te gaan. 

Wij hadden aardig wat ideeën te verdelen. Deze ideeën waren gegenereerd in de divergerende fase, die was georganiseerd door klasgenoten van ons. Ongeveer 150 ideeën konden er geplaatst gaan worden. We hadden de deelnemers gevraagd een voor een naar voren te komen met de post-its (hier waren de ideeën op geschreven), het idee voor te lezen en vervolgens een plekje voor het te vinden. Door het openbaar te bespreken kon er een discussie ontstaan over waar het idee geplaatst moest worden. Iedereen deed goed mee dus er werd wat af gediscussieerd. Als facilitator motiveer je dit en vraag ook gerust waarom ze het op hun gekozen plek willen plakken. Voor de volgende keer zou ik een iets strakker proces willen hebben. Het was een beetje chaotisch in de groep. Dit hadden we kunnen voorkomen door strenger op te treden. 


Engergizer

Na de COCD-box was het tijd voor een energizer. Een energizer geeft weer nieuwe energie aan de deelnemers. Wij hadden gekozen om een energizer te gebruiken waarbij ze even wat moesten doen. We lieten de deelnemers plaats nemen in een cirkel. Vervolgens moest iedereen de ogen dicht doen, waarna vervolgens een van de facilitators erom heen ging lopen en mensen op de schouder tikte. Degene die werd getikt moest een ritme beginnen met de handen, voeten of de stem. De energizer ging heel goed, er werd enthousiast meegedaan. En je merkte echt erna dat de deelnemers weer energie gekregen hadden. Voor de volgende keer is het ook mogelijk om wat te drinken in te schenken en/of wat te eten.

Techniek 2: Dr. Love

Deze techniek houdt in dat iedereen hét idee kiest waar je de meeste genegenheid bij voelt. De COCD-box was net ingevuld, dus gingen we verder met alle rode ideeën. Dit waren er nog een stuk of 10. Deze ideeën verdeelden we over de muren. Vervolgens vroegen we de deelnemers om bij het idee te gaan staan wat hij of zij het beste idee vond. Hier uit bleven nog 6 ideeën over. De Dr. Love techniek is een goede manier om een kleine selectie te maken van de ideeën waarin men zich het beste kan vinden. Met deze 6 ideeën gingen we direct verder naar de derde rond: de Stemronde. 
 
Techniek 3: Stemronde
 
In de stemronde is het de bedoeling dat er, door middel van blind stemmen, de eindoplossing naar voren komt. We hadden voor elke deelnemer twee stembordjes; een rode en een groene. Vervolgens lazen we de ideeën een voor een op. Je stak je groene bordje op als je wou dat dat idee gebruikt werd en rood wanneer niet. Heel makkelijk, het idee met de meeste groene bordjes bleef. Op die manier gingen we verder totdat er een eindoplossing kwam. De eindoplossing was dat de Madiwodovrijdagshow interactief gemaakt moest worden. Dus dat er meerdere kanalen beschikbaar werden om het programma te kunnen kijken. Ook was er sprake om Paul de Leeuw te vervangen door een jongere presentator. 
Iedereen was blij met het eindresultaat. En gaf aan het een hele leuke sessie te hebben gevonden. 

Afsluiting

In de afsluiting hebben we gekozen om een lateraal raadsel voor te leggen. Na het bedanken van de groep vertelden we dat er nog een raadsel was. Deze was als volgt: 't Raethuys is een toprestaurant met een uitstekende reputatie. Maar op een dag werden alle mensen die erg geluncht hadden ziek. Er was niets mis met het eten. Wat was er gebeurd?

Iedereen deed leuk mee om het antwoord te vinden. Op een gegeven moment moest ik wel een hint geven. Mijn hint was: locatie. Toen kwamen ze al heel erg in de buurt. Uiteindelijk heb ik het moeten zeggen. Het antwoord was: Het restaurant 't Raethuys bevindt zich aan boord van een schip. De zee was op deze dag erg onrustig. 

Achteraf gezien ben ik blij met mijn gehouden sessie. Het is leuk om een branche gerelateerd onderwerp te verzinnen en vervolgens daarvoor een oplossing te vinden. Wat ik fijn vind aan facilitator zijn, is dat je de deelnemers begeleid in het proces. En dit je dus bij alle soorten problemen kan doen, maakt niet uit of het voor een bank is of voor een kinderopvang. Er zijn altijd wel technieken beschikbaar die je goed kan gebruiken.

Ik hoop dat ik dit later nog een keer kan uitvoeren, zodat ik mijn feedback kan toepassen.

Bedankt voor het lezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten